Mannen opgelet. Scheerkampioen Gillette heeft ook in Nederland een eigen Shave Club waar je mesjes online kunt bestellen en thuis laten bezorgen. Maar dat is niet goedkoop.

Wereldmarktleider Gillette kreeg de afgelopen jaren te maken met speldenprikjes van jonge internetbedrijven die het met eigen kwaliteitsmesjes en online bezorging tegen de Goliath van de scheerindustrie opnemen. Zo kent de Verenigde Staten sinds een aantal jaar de Dollar Shave Club en Harry’s.  In Europa heb je Razwar, dat vanuit België opereert.

Hoe gaat Gillette daarmee om? In de Verenigde Staten begint de Dollar Shave Club met 2,4 miljoen abonnees behoorlijk groot te worden. Donderdag werd bekend dat Gillette voor het eerst zwaar juridisch geschut inzet: Gillette-eigenaar Procter & Gamble heeft de Dollar Shave Club aangeklaagd wegens vermeende inbreuk op patenten.

Maar Gillette doet ook iets anders: de maker van onder meer de Mach- en Fusion-mesjes timmert aan de weg met een eigen Shave Club. Deze week is de Gillette Shave Club ook in Nederland gestart. De verkoop van online abonnementen wordt afgehandeld via Scheerplein.nl.

Gillette online: hoe duur zijn de mesjes?

Hoe aantrekkelijk is Gillettes Shave Club als je die vergelijkt met de verkoop via reguliere winkels?

Gillette biedt drie abonnementen voor respectievelijk Mach, Fusion en ProGlide. Daarbij kun je het aantal mesjes en de tijdsduur tussen twee leveringen variëren. We kijken hieronder naar de veel gebruikte Mach3-mesjes.

Voor het Mach3-abonnement waarbij je één scheermesje per twee weken gebruikt, betaal je 2,44 euro per mesje. Scheer je minder vaak, dan ben je duurder uit. Het abonnement waarbij je één scheermesje per drie weken gebruikt, kost bijvoorbeeld 3,39 euro per mesje.  Navraag bij Scheerplein.nl leert dat dit inclusief verzendkosten is.

Een blik op de prijzen bij Bol.com laat zien dat je bij bestelling van zestien Mach3-mesjes 38,42 euro kwijt bent - en dus gebruik kunt maken van gratis verzending boven de 20 euro. Per mesje betaal je 2,40 euro. Dat is goedkoper dan het goedkoopste Mach3-abonnement van de Shave Club van Gillette.

Sowieso zijn scheermesjes een item dat vaak wordt ingezet bij prijsacties. Kruidvat adverteert momenteel bijvoorbeeld met een actie: twaalf Mach3-mesjes voor 31,99 euro plus een 2e pakje voor de halve prijs. Dat komt neer op 2 euro per stuk.

Een steekproef van Z24 bij een plaatselijke Etos op 18 december leverde nog een iets betere deal op: vier Mach3 mesjes voor 7 euro, ofwel 1,75 euro per stuk.

Kortom, de online Shave Club van Gillette biedt met z'n abonnementsservice wellicht gemak, maar daar betaal je ook voor.

Lees ook

Online scheermesjes verkoper neemt 93 jaar oude Duitse mesjesfabriek over voor 100 miljoen dollar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl